Як соціальні мережі впливають на психіку дітей та підлітків

Як соціальні мережі впливають на психіку дітей та підлітків

Соціальні мережі стали частиною повсякденного життя. Величезна кількість людей регулярно перевіряють оновлення своїх сторінок, перебуваючи в поїзді метро, а також тоді, коли чекають на зустріч, або якщо виникає вільна хвилина на роботі чи в школі.

Зміст

Деякі прихильники спілкування в соціальних мережах перевіряють свої акаунти (облікові записи) навіть ще в ліжку перед тим, як встати вранці. Можна стверджувати, що для підлітків і молодих людей соціальні медіа стали невід’ємною частиною повсякденного життя. Багато молоді взагалі не застали ті часи, коли не було соціальних мереж, і значна кількість школярів-підлітків, юнаків та дівчат, не мають уявлення про той вплив, який ці мережі можуть мати на їхнє психічне здоров’я.

Серед учених світу зростає занепокоєння щодо впливу цифрових технологій на емоційне благополуччя дітей та підлітків, особливо щодо страхів, тривожності та депресії. Дві категорії психічного здоров’я – тривожність і депресія – зазвичай розглядаються разом, оскільки вони мають значний збіг симптомів і супутньої патології. Ранні дослідження вивчали вплив традиційних медіа (наприклад, телебачення, кіно) на появу сильних страхів у дітей, що може призвести до тривожності та пов’язаних з нею порушень сну, які важко виправити. Останні дослідження обов’язково беруть до уваги інтерактивний характер новітніх медіа, особливо соціальних мереж, та їхній вплив на тривожність та депресію.

Усе більше досліджень підтверджують зв’язок між цифровими медіа та тривожністю/депресією.

Соціальні медіа та благополуччя

Дослідження британських учених з університету Ессекса та університетського коледжу Лондона виявили, що чим більше часу діти у віці 10 років проводять у соціальних мережах, тим більше погіршується їхнє психічне благополуччя в підлітковому віці від 10 до 15 років. Те ж саме дослідження також засвідчило, що соціальні мережі більше впливають на дівчат, ніж на хлопців, що, на думку дослідників, пов’язане з більшою чутливістю молодих дівчат до соціальних порівнянь.

Інше дослідження, проведене в США, підтвердило, що у підлітків, коли вони отримували «лайк»1 у соціальних мережах, активувалися певні ділянки мозку, і запуск цього центру винагород викликав у них бажання використовувати мережі більше, тобто частіше і довше. Коли підлітки бачили велику кількість «лайків» до своїх постингів, у них спостерігалася реакція тієї ж ділянки головного мозку, що реагує на зображення людей, яких юнаки та дівчата любили, або коли вони вигравали гроші.

Психічне здоров'я

Використання молодими людьми соціальних медіа має значний вплив на їхнє психічне здоров’я. Оскільки їхній мозок ще розвивається, вплив великої кількості контенту в соціальних мережах може бути негативним і може зашкодити майбутньому психічному добробуту. Окрім ризику для психічного здоров’я, підлітки, які користуються соціальними мережами, також ризикують стати жертвою кібербулінгу та кібергрумінгу2.

Через вплив соціальних мереж підлітки можуть відчувати низку проблем із психічним здоров’ям. Нижче наведений огляд деяких типових проблем, з якими вони можуть зіткнутися.

Депресія

Хоча наразі ще не доведено остаточно, що соціальні медіа спричиняють депресію, вчені визначили, що вони посилюють певні симптоми, такі як соціальна ізоляція та самотність. Інше дослідження, яке провели американські вчені, виявило, що використання кількох сайтів соціальних мереж свідчить про вищий ризик розвитку депресії. Причому люди, які відвідували більше семи сайтів, мали втричі більший ризик виникнення цього тяжкого психічного розладу.

Підлітки та молодь мають великий вибір платформ соціальних мереж. Вони можуть одночасно мати облікові записи на декількох сайтах, як-от:

  • Facebook;
  • Twitter;
  • Instagram;
  • TikTok;
  • Snapchat;
  • YouTube;
  • Pinterest;
  • Reddit.

Використання цих сайтів може завдати шкоди самооцінці молоді. Соціальні мережі показують молодим людям, як живуть інші люди, і вони можуть постійно порівнювати себе з іншими. Це може зумовити відчуття меншовартості та незахищеності, що призводить до заниженої самооцінки та постійної невпевненості в собі.

Тривожність

Багато молодих людей і підлітків можуть відчувати підвищену тривожність, пов’язану із спілкуванням у соціальних мережах. Вони можуть відчувати тиск, постійно публікувати ідеальні фотографії та писати ідеалізовані дописи, які розміщують разом із фото. Дотримуватися негласних правил соціальних медіа може бути важко, і в результаті підлітки починають відчувати високий рівень тривожності.

Молодих людей постійно бомбардують інформацією про те, що роблять їхні друзі, однолітки та кумири, через що вони можуть почуватися самотньо. І, якщо їхні постинги не отримують достатньо «лайків» і коментарів, порівняно з їхніми друзями, молоді люди можуть відчувати невиправдану, необґрунтовану тривожність та починають думати, що вони недостатньо хороші.

Для юнаків і дівчат, які вже борються з тривожністю, використання соціальних мереж може посилити таку проблему. Підлітки можуть відчувати занепокоєння щодо того, що саме вони публікують, як часто вони це роблять, скільки «лайків» і коментарів вони отримують. Дівчата можуть відчувати ще більше занепокоєння, зумовлене спілкуванням в Інтернеті, оскільки вони більше схильні турбуватися про свій імідж і можуть особливо постраждати від кібербулінгу та слат-шеймінгу3.

Проблеми зі сном

Соціальні мережі спричиняють звикання, і підлітки можуть бути настільки захоплені постингами, спілкуванням з друзями, що втрачають відчуття часу, здатне зумовити порушення сну. Хоча це не є загрозливим розладом психіки, соціальні мережі, все ж таки, можуть значно впливати на режим сну та його якість, що надалі здатне викликати порушення психічного здоров’я.

Недостатність сну може вплинути на багато сфер життя молодої людини. Може знизитися її самооцінка, вона може бути надто втомленою та примхливою протягом дня, їй стає важко концентрувати увагу. Низка дослідників також виявили, що збільшення часу, проведеного перед екраном комп’ютерного монітора або дисплеєм смартфона, пов’язане з розвитком симптомів синдрому дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ), включаючи проблеми зі сном, погіршення здатності до концентрації уваги та емоційної регуляції.

Мозок підлітків усе ще розвивається і потребує від восьми до десяти годин сну на добу. Використання соціальних медіа може вплинути як на кількість, так і на якість сну підлітків і, таким чином, погіршити симптоми психічних захворювань, включаючи депресію та тривожність.

Прийоми допомоги для запобігання шкідливому впливу соціальних мереж

Соціальні медіа можна і треба використовувати з користю для людини, і є кілька способів допомогти та пом’якшити потенційну шкоду, яку соціальні мережі можуть завдати підліткам і молоді, наприклад:

  • Обмеження використання соціальних мереж, особливо для молодших підлітків. Таке обмеження може захистити їхнє психічне здоров’я. І хоча спочатку діти можуть протестувати, ці обмеження принесуть їм користь у довгостроковій перспективі.
  • Дотримуватися вказівок щодо соціальних медіа. На багатьох платформах соціальних мереж мінімальний вік для створення облікових записів на них становить 13 років. Якщо ваша дитина хоче створити обліковий запис у соціальних мережах до цього віку, поясніть їй, чому існують ці правила.
  • Розмова про соціальні медіа. Почніть обговорення з дитиною соціальних мереж. Оцініть її почуття з цього приводу – чи подобається їй користуватися ними, чи не викликає це у неї занепокоєння та тривожність. Приділіть увагу тому, щоб надати підлітку всебічну інформацію про соціальні мережі та переконайтеся, що він розуміє, що те, який контент ці сайти публікують, може мати наслідки в реальному житті.
  • Будьте прикладом для наслідування. Подайте приклад дитині, відкладаючи телефон під час вживання їжі, обмежуючи тривалість свого спілкування у соціальних мережах і встановлюючи час щодня, коли ви взагалі не користуєтеся сучасними технологіями. Дитина зрозуміє вашу поведінку та матиме здоровіші стосунки з соціальними мережами.
  • Допоможіть дитині організувати її акаунт – поговоріть з нею про те, чиї сторінки у соціальних мережах вона відвідує найчастіше і чому. Допоможіть їй стати фоловером4 людей, які є хорошим прикладом для наслідування, і заохочуйте підлітка відписуватися від облікових записів, через які вони почуваються погано.

Про позитивний вплив спілкування у соціальних мережах

Зовсім неправильно було б стверджувати, що соціальні мережі – це лише небезпека для дитячої чи підліткової психіки. Існує багато способів, за допомогою яких сучасні комп’ютерні технології, включаючи спілкування у соціальних мережах, можуть позитивно впливати на життя наших дітей. Усе залежить від того, як використовуються такі технології:

  • Дослідження та критичне мислення. Інтернет надає доступ до багатьох інформаційних ресурсів, які допоможуть дітям і підліткам дізнатися багато цікавого й корисного. Це може стати у нагоді під час навчання у школі чи виші або для дослідження сфер інтересів. Також варто навчати дітей, як аналізувати інформацію, щоб вибирати надійні джерела.
  • Зближення та спільнота. Соціальні мережі можуть сприяти підтриманню зв’язків, дозволяючи дітям залишатися вдома, але водночас мати контакт з іншими членами сім'ї або друзями, які не живуть поруч. Крім того, діти можуть взаємодіяти з іншими у своїй віковій групі, граючи в онлайн ігри, і навчаючись грати в команді.
  • Самовираження. Діти та підлітки можуть навчитися ділитися своїми думками в Інтернеті, що є потужним інструментом для зміцнення впевненості. Вони можуть навчитися спілкуватися з іншими та оцінювати інші точки зору або думки, відмінні від їхніх власних.
  • Творчість і дослідницькі інтереси. У багатьох відношеннях сучасні технології сприяють творчості та навчанню новим навичкам за допомогою спеціальних програм для різного віку. Діти можуть досліджувати різні сфери життя, якими вони цікавляться, наприклад, навчання грі на музичному інструменті, написання текстів на задану тему, або вивчення інформації для початківців («чайників»), пов'язаної з різними предметами.
  • Організація та самоорганізація. Комп’ютерні технології можуть бути корисними для організації та планування.

Наприклад, сім’ї можуть вести онлайн календар, щоб було легше бути в курсі подій життя одне одного. Груповий обмін текстовими повідомленнями також зручний для спрощення спілкування та швидкого інформування інших. Нарешті, такі технології також полегшують планування бюджету: це різні програми, які можуть допомогти батькам навчити дітей розпоряджатися грошима.

Висновки

Соціальні мережі можуть мати величезний вплив на психічне здоров’я дітей та підлітків. Іноді такі веб-сайти можуть зумовлювати виникнення депресії та тривожності, оскільки підліткам властиво постійно порівнювати себе з іншими, і це може зашкодити їхній діяльності в інших сферах життя. Багато досліджень довели, що надмірне використання соціальних мереж може завдати шкоди психічному здоров’ю підлітків, тому батьки та опікуни повинні вжити заходів для їхнього захисту.


1 «Лайк» (англ. like) – «вподобайка».

2 Кібергрумінг, онлайн грумінг — встановлення дорослими дружніх відносин із неповнолітніми особами через Інтернет для шкідливого впливу на них.

3 Слат-шеймінг (англ. – slut shaming) – засудження жінки за безсоромність (часто необґрунтоване), як різновид кібербулінгу.

4 Фоловер (англ. follower) – особа, користувач соцмережі, яка слідкує за оновленнями статусу чи новинною стрічкою іншого користувача.

Електронні джерела:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29093037/

https://www.cerritos.edu/hr/_includes/docs/August_2021_The_Impact_of_Technology_on_Children_ua.pdf

https://thewaveclinic.com/blog/how-social-media-impacts-childrens-mental-health/

https://psychnews.psychiatryonline.org/doi/10.1176/appi.pn.2017.1b16

до списку статей Знайти лікаря
Рекомендуємо по цій темі:
12 жовтня 2022
Як соціальні мережі впливають на психіку дітей та підлітків
Соціальні мережі стали частиною повсякденного життя. Величезна кількість людей регулярно перевіряють оновлення своїх сторінок, перебуваючи в поїзді метро, а також тоді, коли чекають на зустріч, або якщо виникає вільна хвилина на роботі чи в школі.
27 вересня 2022
Шкільна тривожність – реальна проблема багатьох учнів середньої школи
Шкільна тривожність – це розлад психіки, який може виникнути в учнів середньої школи будь-якого віку. Цей розлад проявляється як надмірний страх перед школою та пов’язаними з нею видами діяльності, такими як спілкування з іншими учнями, публічні виступи чи проходження іспитів.
8 серпня 2022
Як самотужки впоратися з відчуттям тривоги: «лайфхаки» для застосування у домашніх умовах
Постійна і надмірно підвищена тривожність є патологічним станом, який обов’язково потребує втручання для полегшення симптомів.
14 квітня 2022
У чому провина того, хто вижив під час війни?
Відчуття провини у того, хто вижив під час війни – це стан, коли людина відчуває себе винною за те, що залишилась живою у той час, як інші загинули. Це звичайна реакція на травмуючі події, яка є симптомом посттравматичного стресового розладу (ПТСР).