Фактори ризику розвитку депресії та чинники, які знижують таку небезпеку

Більшість наукових робіт, присвячених клінічній депресії, зазвичай містять інформацію про фактори ризику розвитку цього тяжкого розладу психіки. А нещодавнє дослідження, яке провели американські вчені, також визначило фактори, здатні зменшувати ймовірність розвитку депресії. Поінформованість про обидва типи факторів може стати у нагоді жителям України в нелегких умовах сьогодення і допомогти запобігти депресії.

Зміст

В одному з останніх номерів наукового видання The American Journal of Psychiatry були опубліковані результати дослідження, яке провели вчені з Центральної клінічної лікарні штату Массачусетс.

Автори повідомляють, що найпотужнішим фактором захисту від депресії є соціальні зв’язки. Крім того, вони вважають, що також допомогти знизити ризик розвитку депресії може зменшення сидячих видів діяльності, таких як перегляд телевізора та денний сон.

Важливі та корисні результати дослідження

«Депресія є основною причиною втрати працездатності в усьому світі, але досі дослідники зосереджувалися лише на кількох факторах ризику та захисних факторах часто лише в одній або двох сферах», – пише Кармел Чой (Karmel Choi), провідний автор статті. «Наше дослідження дає найповніше на сьогодні уявлення про змінювані фактори, які можуть впливати на ризик виникнення депресії», – додає вона.

Наявність депресії в учасників визначалася під час подальшого опитування приблизно через шість-вісім років після початку дослідження.

Під час дослідження вчені застосували двоетапний підхід. На першому етапі вони використовували базу даних понад 100 000 учасників британського Біобанку (всесвітньовідомого когортного дослідження дорослих людей) для систематичного аналізу широкого діапазону модифікованих факторів, які можуть бути пов’язані з ризиком розвитку депресії, включаючи соціальну взаємодію, використання засобів масової інформації, режим сну, дієту, фізичну активність та вплив навколишнього середовища (загалом 106 факторів).

На другому етапі для аналізу були взяті найсильніші змінювані фактори і застосована методика під назвою Менделівська рандомізація (МР), щоб визначити, які фактори можуть мати причинно-наслідковий зв’язок із ризиком депресії. МР – це статистичний метод, який розглядає генетичні відмінності між людьми як свого роду природний експеримент, щоб визначити, чи дійсно асоціація генетичної варіації з певною хворобою відображає причинно-наслідковий зв’язок, а не просто кореляцію.

Цей двоетапний підхід дозволив дослідникам з Массачусетса зменшити кількість досліджуваних факторів, залишивши лише ті з них, які мали безсумнівний вплив на ризик розвитку захворювання.

Дослідники виявили 18 факторів, пов'язаних із меншими шансами депресії, та 11 таких, що підвищували ймовірність розвитку цього розладу.

Серед тих факторів, які продемонстрували найбільший захист від виникнення хвороби, були довіра до інших, тривалість сну, заняття такими вправами як плавання чи їзда на велосипеді, швидка ходьба, регулярне відвідування спортивного клубу або тренажерного залу та вживання в їжу пластівців із злакових культур.

З іншого боку, факторами, які найбільше асоціювалися з депресією, були регулярний денний сон, тривалість перебування за комп’ютером, телевізором або мобільним телефоном і непостійне дотримання здорової дієти.

«Найпомітнішими із захисних факторів були частота довіри до інших, а також частота контактів із членами сім’ї та друзями. Усі ці фактори підкреслюють важливий захисний ефект соціальних зв’язків і соціальної згуртованості», – зазначає Джордан Смоллер (Jordan Smoller), інший провідний автор цього дослідження, яке провели загалом 12 вчених.

«Зараз, під час соціального дистанціювання та розлуки з друзями й родиною, ці фактори є актуальними, як ніколи», – вважає він.

Вчені наголошують на тому, що захисний ефект соціальних зв’язків був присутній навіть для осіб, які мали вищий ризик розвитку депресії внаслідок генетичної вразливості або ранньої життєвої травми.

З іншого боку, автори зазначають, що необхідні додаткові дослідження, щоб визначити, чи був перегляд телевізора фактором ризику, пов’язаним саме з впливом інформації, чи, можливо, він мав негативний вплив просто через зниження фізичної активності.

Смоллер також повідомляє про зроблене ним та його колегами важливе і досить несподіване відкриття. Учені встановили, що схильність до денного сну та регулярне вживання полівітамінів теж були пов’язані з підвищеним ризиком розвитку депресії, хоча, як зазначають автори, необхідні додаткові дослідження, щоб визначити, як саме ці, на перший погляд, корисні звички можуть сприяти виникненню депресії.

Дослідження, яке провели вчені з Центральної клінічної лікарні штату Массачусетс, демонструє важливий новий підхід до оцінки широкого спектру модифікованих (змінюваних) факторів і використання цих доказів для визначення пріоритетів для профілактичних втручань проти депресії.

«Депресія завдає величезної шкоди окремим людям, сім’ям і суспільству, але ми все ще дуже мало знаємо про те, як їй запобігти», – каже Смоллер.

«Ми показали, що зараз можна вирішувати ці питання, які мають широке значення для охорони здоров’я, за допомогою широкомасштабного підходу, заснованого на даних, який не був доступний навіть кілька років тому. Ми сподіваємося, що ця робота спонукатиме до подальших зусиль для розробки ефективних стратегій запобігання депресії», – вважає дослідник.

Він також впевнений у тому, що двоетапний підхід, застосований у процесі цього дослідження, може бути використаний для інформування про профілактику й інших захворювань.

Що варто пам’ятати про депресію

Наостанок варто пригадати основні симптоми депресії, щоб не пропустити початок цього серйозного захворювання у себе чи близьких людей.

Отже, загальні симптоми депресії включають наступне:

• постійний сумний, тривожний настрій або відчуття спустошення;
  • відчуття безнадії або песимізму;
  • відчуття дратівливості, розчарування або неспокою;
  • відчуття провини, власної нікчемності або безпорадності;
  • втрата інтересу або задоволення від хобі чи діяльності;
  • зниження енергії, втома або загальне «уповільнення» (реакції, діяльності тощо);
  • труднощі з концентрацією, запам’ятовуванням або прийняттям рішень;
  • труднощі зі сном, раннє ранкове пробудження або надмірний сон;
  • зміни апетиту або незаплановані зміни ваги;
  • головний біль, судоми або проблеми з травленням без чіткої фізичної причини, які не полегшуються навіть після лікування;
  • спроби самогубства або думки про смерть чи самогубство.

Якщо людина підозрює у себе депресію, їй слід якомога швидше звернутися до лікаря, адже ранній початок лікування забезпечить швидкий ефект і значне полегшення стану.

Електронні джерела:

16 серпня 2022
Фактори ризику розвитку депресії та чинники, які знижують таку небезпеку
21 червня 2022
Війна і депресія: що варто знати
Фізичні та моральні страждання мирного населення під час бойових дій можуть стати тригером як нових випадків депресії, так і загострень/рецидивів у людей, які мали епізоди цієї хвороби у минулому, ще до початку війни. У цьому разі депресія загрожує не тільки тим мирним жителям, які опинилися у зоні бойових дій, а й тим, хто перебуває на тій території країни, що зазнала нападу, якої війна безпосередньо не зачепила.
9 грудня 2021
Зв’язок між депресією та тривожністю є реальним
Депресія і постійне необґрунтоване відчуття тривоги можуть виникати одночасно. Учені повідомляють, що 45 відсотків людей з одним психічним захворюванням відповідають критеріям двох або більше розладів психіки. Одне дослідження показало, що половина людей з тривогою чи депресією мають й інший з цих двох розладів.
7 жовтня 2021
Депресія підліткового віку
Психічний та емоційний розлад, відомий як підліткова депресія, медично нічим не відрізняється від депресії дорослих. Однак симптоми депресії у підлітків можуть проявлятися інакше, ніж у дорослих.