Виявлена причина зниження мотивації при депресії

Вчені з Каліфорнійського університету в Берклі знайшли гени, пов'язані з таким симптомом депресії, як відсутність мотивації. Це відкриття може поліпшити методи діагностики і лікування людей, які страждають від цього симптому.

Передумови до дослідження

Депресія є найбільш поширеною психічної проблемою в світі, від якої страждають близько 300 мільйонів людей різного віку. З депресією дуже важко боротися, і далеко не завжди ліки допомагають впоратися з недугою. Справа в тому, що симптоми депресії можуть значно відрізнятися у різних пацієнтів, незважаючи на однаковий діагноз. Відсутність зв'язку між симптомами і лікуванням є основною причиною того, що приблизно половина пацієнтів не реагують на ліки або інші методи лікування.

Три основні симптоми депресії - тривожність, ангедонія (зменшення здатності отримувати задоволення), а також зниження або повна втрата мотивації.

«Якби у нас були біомаркери для різних симптомів депресії, ми просто могли б зробити аналіз крові або візуалізувати мозок, а потім визначити відповідні ліки для даного пацієнта. Це було б ідеально», - сказав Стефан Ламмель, доцент кафедри молекулярної і клітинної біології Каліфорнійського університету в Берклі.

Вчені з Берклі вирішили провести власне дослідження, натхненні результатом невеликої клінічної роботи, в ході якої лікарі стимулювали певну область головного мозку електричними імпульсами і виявили поліпшення симптомів у пацієнтів з депресією, які колись були резистентні до інших методів лікування.

Дана область мозку зацікавила каліфорнійських вчених. Довгий час ця невелика зона в епіталамусі, звана латеральним повідцем, незаслужено недооцінювалася, але ж вона вважається відповідальною за депресивну поведінку. Вона також примітна тим, що пов'язана з синтезом дофаміну і серотоніну, які, як відомо, беруть участь у розвитку депресії.

Мета дослідження: чому це важливо

За словами вчених, для більш успішного лікування депресії, необхідно розуміти, чим викликані певні симптоми, і чи можна впливати на них безпосередньо. Такий підхід дозволить розглядати кожен випадок в індивідуальному порядку і підбирати необхідні пацієнту ліки, націлені на конкретну проблему.

«На жаль, лікування депресії в даний час часто засноване на припущеннях. Жодні ліки не працюють для всіх, і ніхто не має об'єктивних даних про те, як диференціювати величезну варіабельність симптомів депресії і її підтипів, - зазначив Ламмель. - Якщо ми зрозуміємо, як зв'язати конкретні симптоми з певними змінами в мозку, можливо, ми зможемо змінити ці симптоми».

Як проводилось дослідження

Для вивчення депресії Ламмель і його команда працюють з мишами протягом останніх 60 років. Вплив постійного стресу на мишей викликає, щонайменше, три симптоми людської депресії - тривожність, відсутність мотивації і втрату задоволення.

Як показали спостереження, вплив хронічного стресу призводив до підвищення нервової активності клітин латерального повідця, причому ця надмірна активність була виявлена тільки у мишей, у яких був дуже сильний дефіцит мотивованої поведінки, але не у тварин з підвищеною тривожністю і чи ангедонією.

Далі вчені знайшли специфічні клітини і регіони в цьому відділі мозку, які змінюються в результаті хронічного стресу, і у співпраці з колегами з Університету Цюріха виявили гени з підвищеною активністю.

Якщо "відключити" ці гени, і, таким чином, знизити активність мозкових клітин, можливо, у пацієнтів з депресією підуть симптоми втрати мотивації. В даний момент дослідники працюють над проблемою, в надії створити препарати, орієнтовані безпосередньо на "вимкнення" надактивних генів в цій області мозку.

Більш того, такий підхід до вивчення депресії дає надію на пошук генів, що запускають інші симптоми депресії, включно тривожність і втрату інтересу до життя.

3 лютого 2020
Свята - привід для депресії?
Свята - це час щастя і радості, але для деяких людей святковий період може стати часом хворобливих роздумів, смутку, самотності, неспокою і депресії.
Післяпологова депресія: актуальні питання
Післяпологова депресія - це психічне порушення, яке розвивається у деяких жінок в перші тижні або місяці після пологів і проявляється відчуттям надзвичайного смутку і психологічної нестабільності. Від розвитку післяпологової депресії не застрахована жодна молода мати, однак у жінок з епізодами депресії в минулому післяпологова депресія протікає важче і виникає частіше.
3 лютого 2020
Жінки частіше страждають від депресії після інсульту
Люди, які перенесли інсульт, часто повідомляють про появу симптомів депресії. Постінсультна депресія - найбільш поширене психічне ускладнення інсульту. Своєчасне лікування депресії може поліпшити одужання пацієнта. Як показало дослідження вчених з Королівського Коледжу, Лондон, частіше від депресивних станів після інсульту страждають жінки.
3 лютого 2020
Депресія від втрати близької людини
Життя складається не тільки з приємних і радісних подій. Несподівані втрати або складні ситуації теж є її частиною, але вони можуть викликати стрес, який для деяких людей стає причиною депресії. Іноді ми стикаємося з подіями, які сильно впливають на наше життя, змінюють його хід або вимагають від нас внесення змін, з якими не завжди просто змиритися і прийняти. Однією з таких подій є втрата близької людини.